tisdag 3 mars 2009

Spotify eller monogrammofon?


Idag fick jag ett testabonnemang på Spotify av min vän Robban, som i sin tur fick ett genom jobbet. För några veckor sedan hade jag och min vän Janne skivspelarkväll hemma hos honom som bestod av ett tiotal DVD med filmklipp på artister som framför allahanda popmusik från framförallt 60-talet. Spotify har jag utmanat och hittat både Hasil Adkins och Manuela.

DVD:erna innehöll en massa prylar jag aldrig sett förut; jag är inte så bra på vad som vad som kom ut ur Italien till exempel och Patty Pravo är ett nytt namn för mig.

Jag har upptäckt ny musik i ett gäng år nu men jag känner att trots det så öppnas nya vägar ständigt. Missförstå mig inte - jag är lika oball som nån annan och lika digital som näste man, men man måste ändå reagera när Legendary Stardust Cowboy streamas ner genom mitt trådlösa bredband till min laptop och åker ut genom min dators lätt mesiga högtalare så det låter som om det kom ur en original rörradio i en Buick.

I det rummet som jag spelar vax står det en gammal Luxoranläggning från början av sjuttiotalet som min vän Berndt fixade till mig. Härligt opretentiöst monoljud kommer ur den och får Heidi Bruhl att låta precis som om hon var på Spotify.

Det teknologiska kretsloppet. Härligt. Jag älskar det....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar