lördag 6 mars 2010

Gen1: Buicks Nailhead


David Dunbar Buick låg inte bakom Nailhead-motorn. Om du har legat i ett emaljerat badkar har du dock känt av Davids uppfinningsrikedom. Han förbättrade nämligen emaljeringsmetoden och det gjorde att han tjänade en hel del pengar. Nu var detta i slutet av 1800-talet då han var stor inom VVS. Hörde en historia om en samlare som för några år sedan köpte ett helt hus för att få lägga tassarna på kökskranen och vasken som båda hade Buick-loggan.
Anyway, David hade ju förfärdigat toppventilsmotorn och lyckats skapa Buick Motor Company 1903 men då pengarna tröt kom William Durant in i bilden. Han räddade företaget och startade GM men David var efter ett par år petad ner till verkstan och blev bara fattigare med åren. Han dog utblottad 1929.

Well, så Nailheaden var han inte med om, men som sagt var det där med toppventilkonstuktion en hjärtesak hos Buick och när andra bilmärken erbjöd sidventilsteknik hade Buick "Valve-in-Head".

1953 var det dags för den första V8an från Buick. Cadillac fick ju sin klar 1949 med hjälp av Ed Cole (läs om honom) precis som Oldsmobiles omsjungna Rocket-motor blev klar då. Chevy och Pontiac skulle få sina V8or 1955. Chrysler kom med sin Ardun-kopia Hemi 1951, Studebaker samma år, DeSoto året efter och Ford pensionerade sin gamla sidventils V8a inför den nya Y-blockaren 1954. Det var V8-tider!

Så tillbaka till Buick. Man hade ju tidigare under många år sålt raka åttor (maffig maskin tycker jag) men Ford hade byggt upp begreppet "V8" under några år, plus att man såg hur exteriördesignen gick mot att kupéen satt mer mitt på bilen, så huven och motorn behövde bli kortare.
Grundkonstruktionen gjordes av Joe Turner. Målsättningen var klar: motorn skall inte varva högt och leverera höga hästkrafter, men den skall ha massor av kraft i bottenregistret för att flytta tunga bilar. Bland annat erbjöds den från 1956 i Chevrolets Heavy Trucks.

Joe ville höja farten som bränsleblandningen for in i cylindern och precis som när man får en längre stråle från vattenslangen när man kniper öppningen mindre, valde Joe att montera mindre ventiler. När man såg ventilerna såg de ut som spikar i proportionerna, "nails". Han kompenserade för de små ventilerna genom att använda en höglyftande kamaxel.

För att förbättra andningen ytterligare vinklade han hela toppen för att räta ut insugskanalen. Det gjorde att motorn fick sina karakteristiska "rakt upp stående" ventilkåpor. Det gjorde ochså att avgasportarna blev krokigare men eftersom höga varv inte var en målsättning kunde man leva med det.
Motorn levererade upp till en fotpund per kubiktum slagvolym som då var en mycket respektabel siffra. Även som Chevys lastbilsmotor blev den mycket uppskattad även om den hade vissa problem med den högre (numeriska) utväxlingen och det högre varvet.

1953 var ju också året då Buick introducerade en designändring. Som del av den nya serien fanns också Skylarken, som kunde fås med 300 hästars Nailhead. Skylarken kostade som en Cadillac Series 62 och försvann ur programmet efter -54 då den kannibaliserade inom gruppen. Idag är det en riktig samlarbil.

Samma år gick man in i ett sponsoravtal med Milton Berle om att sponsra hans show efter att Texaco dragit sig ur. "Onkel Milty" var älskad av hela Amerika och Buick fick massor av närvaro.

Det hann dock inte gå många år innan hotroddarna upptäckte motorn. Som en maskin med bottenvrid gjord för en tyngre bil var den perfekt att sätta i en lätt bil. Sidventilsåttor åkte ur och tillsammans med Chryslers Hemi blev Nailheaden ett klart godkänt och inte ovanligt val för en racer.
Weiand och Offenhauser började göra flerförgasarinsug till dem, Hedman gjorde headers som man bultade rakt på avgassidan och Hilborn gjorde ett grymt insprutningssystem. Ville man ha en annan växellåda fanns det kopplingskåpor som tillät manuella lådor.


Checka in dragstern där man med en kompressor monterad på veven trycker genom avgasportarna och låter avgaser komma ut på insugssidan.....

...eller TV Tommy Ivo´s kärra med fyra nailheads. Hur tufft är det. Det sägs vara den första dragracern under 9 sekunder på kvartsmilen.

I personvagnarna utvecklades motorn allt eftersom bilarna blev tyngre men det var hotroddarna som gjorde den odödlig.

1 kommentar:

  1. Tack för den posten... som alltid genomarbetat och intressant för en novis som vill lära lite i jänkarträsket.

    SvaraRadera