söndag 30 maj 2010

"Get her, push her to the ground!": Hårdare än Shangs - Whyte Boots.

Jag skall villigt/stolt erkänna det: jag har lagt upp en ny genre på min favvo-lista mellan Schlager och Twist: Teen angst! När jag gjorde inlägget om Mary Weiss och The Shangri-Las fick jag en helt ny förståelse för fenomenet.

Det som jag förr tyckte var lite långsam musik tycker jag nu är hårdare än punk. Weiss hade ju dessutom ett sätt att låta förbannad på när hon sjöng, och jag kan till sist förstå hur det sägs att Joey Ramone lärde sig sjunga genom att lyssna på henne.
Så Shangs var kanske störst på Teen Angst. Men hårdast?

In kommer The Whyte Boots.

Okey, Whyte Boots fanns egentligen inte. Men ändå. Lori Burton hade skrivit 50-talet låtar till namnkunniga popvärlden tillsammans med sin kompis Pam Sawyer.

Lori ser förresten ut så här och har en egen Twitter-sida:

Anyway, Lori och Pam hade en låt om en snäll flicka som visar upp ringen hon har fått av Tjejgängmedlemmens före detta, ett bråk startar och flickan blir dödad. "She didn´t wanna fight" sjunger bakgrundstjejerna. Sedan börjar polissirenerna och det är snutarnas tur att säga "get her, push her to the ground". Aaahhh, rättvisa skipas i popland.

Eftersom rötterna fanns i Brill Building var det inte svårt att dra ihop ett provisoriskt band och spela in låten. Hur hårda ser tjejerna ut...?
Singeln nypressas och jag har precis köpt den på Ebay/UK för under en hundring så du kan också få din egen "Nightmare", som låten heter.

SÅ, dra igång denna absoluta höjdare och njut. Och var glad att du inte bråkar med Whyte Boots i en mörk gränd nånstans.

The Whyte Boots - Nightmare .mp3
Found at bee mp3 search engine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar