lördag 19 juni 2010

Grattis Shirley Muldowney!


Idag fyller Shirley Muldowney år. Du vet Shirley som blåste dörrarna av killarna på dragstrippen? En legend inom sporten.
Shirley gifte sig till sitt efternamn när hon var 16. Jack var den sortens kille som mekade och sedan lät tjejen rasta killarna. Från början var det street racing som gällde. I en Hotrod. Under mitten av 60-talet hade hon en ´63a Split window Corvette som de brukade ta till strippen, skruva av blåset på, sätta på slicks och sedan ge järnet.

1965 var hon den första kvinnan som fick en NHRA-licens. Arrangörerna försökte stoppa henne men hon var tuffare. Ingen ville tro att en kvinna kunde köra dragster. Utom Shirley och det gjorde all skillnad. Hon tog hem nästan allt som gick att ta hem fram till sin olycka 1984 då hon var tvungen att sakta ner efter massor av benbrott.

Hon fick smeknamnet "Cha-cha" som hon snart nog avsade sig: "Det finns ingen plats för bimbos i dragracing."
Jag vill påminna om att hon körde nitrobilar under nästan hela sin karriär, så om du tror att du är tuff bakom ratten på din Corvette C6 så tänk igen.

På 70-talet var det poppis med så kallade Fire Burnouts (slår mig först nu att det var riktigt länge sedan man såg en sådan). En story berättar om hur hon skulle göra en sådan och hennes mekare hällde ut alldeles för mycket bensin runt bakhjulen, så när man tände eld på den så tog elden allt syre för en stund och motorn började hosta. För en sekund trodde hon att hon skulle stanna i eldhavet men så gick motorn igång och de stora slicksen slungade eld som två vulkaner.

Hon bär idag sitt armbandsur på högra handleden då hon har varit med om så många olyckor. Hade du kunnat vara så tuff? Läs ett litet stycke av hennes egna ord om hur det var när det var lite jobbigt på "kontoret":
"Back then all we had were those silver firesuits and they didn't really protect you. They just baked you like a potato. It just got hotter and hotter. What would happen is the engine would burn a piston and then all of a sudden you had 14 quarts of nitrated oil on the exhaust pipes at 200 mph. Well, there is only one place for it to go, back at the driver. And the bodies didn't have tinwork that sealed properly. You could see 3 inches of daylight between the body and the chassis, and the fire just came right in."

Hon skilde sig från sin make Jack Muldowney i slutet på 60-talet när hon ville köra nitro och han vägrade. Dom förblev dock vänner och 2003 grät Jack när han såg henne gå över mållinjen i 300 MPH (å fy vad snabbt) som 63-åring när han insåg hur mycket han varit del av det.

Idag fyller hon 70 och har två Chihuahuas och kommer förmodligen inte att släppa gasen före dig om du kommer upp på sidan av henne på någon förortsgata i Detroit.

Massor av respekt och lyckönskningar!

8 kommentarer:

  1. Bästa blogginlägget den här månaden. Mer, tack!

    SvaraRadera
  2. mycket bra inlägg och kul att läsa.

    SvaraRadera
  3. ..Kanon inlägg!!...finns nån film om henne!! glömt vad den heter,, går säkert inte o få tag heller,,,,,har sett den!!!

    SvaraRadera
  4. "Herat Like A Wheel" hette den! från 1983

    SvaraRadera
  5. Sorry! "Heart Like A Wheel" skulle det va!!

    SvaraRadera
  6. Tack för alla fina kommentarer. "Heart like a wheel" är definitivt på min inköpslista vad gäller koola bilfilmer (den blev dessutom Oscarsnominerad etc) fast efter att ha kollat in vad den kostar på Amazon så väntar jag nog...

    SvaraRadera