söndag 13 mars 2011

Dragracingens start i Vaterland


Ramstein. Om det stavas med två "m" så stämmer det med hur det tyska industrimetal-bandet stavar sitt namn, och det namnet är hämtat från NATO-basen Ramstein Air Base där det var en otäck flygolycka 1988. 70 personer satte livet till och flera hundra blev skadade när italienska uppvisningsflygare kraschade in bland åskådarna under Flugtag´88. Lyssnar du på Rammstein kan man förstå varför man valde det betonghårda namnet.

Men framför allt är det givetvis förknippat med just NATOs flygbas.
1947-48 var Wally Parks i färd med att organisera upp Southern California Timing Association och laddade för att hålla den första "Speed Week" på Bonneville Salt Flats 1949. Fler och fler militärflygplatser ödelades och blev till perfekta arenor för de första dragracen. Sporten var i sin linda men växte snabbt.

I Tyskland hände andra saker. Efter det stora kriget hade man som allierade insett att det behövdes en långsiktig ockupation för att radera ut Nazi-attityder och policys och startade en process som man kallade "Denazification".



Det gav att man vid denna tiden hade 90.000 nazister inburade och 1,9 miljoner under uppsyn.
Det var mycket att ta tag i och ett av många behov som uppdagades var behovet av en rejäl flygbas i sydväst.

Bundesautobahn 6 blev aldrig helt färdig. När en bro över Rhen kollapsade bestämde sig Luftwaffe för att använda den avspärrade Autobahnen en bit från Mannheim som flygplats.

Infarten till flygbasen i Ramstein är gamla Autobahn 6
Kändes väl naturligt för jänkarna att kliva in i samma skor och började projektera sin flygplats i Ramstein utanför Kaiserslauten (eller K-Town som jänkarna sympatiskt kallar den). 1952, två år efter världens första organiserade dragrace i Santa Ana, CA, öppnade basen och 1957 var det den största allierade basen i Europa med tusentals jänkare på plats.

Tiden gick och man ordnade livet på basen som livet där hemma. På flera amerikanska baser växte det upp små städer med butiker och biografer. Allt för att hålla bassarna glada. Att beblanda sig med tyskarna skedde troligtvis med varierade resultat. Som värst blev man hatad som den ockupant man var.

Behovet av fritidsaktiviteter blev inte mindre viktigt allt efter tiden gick och önskemål om att få köra biltävlingar på landningsbanorna kom allt frekventare. 1964 kommer vågen västerifrån då Sydney Allard som tillverkade sportvagnar med Chrysler Hemi och Cadillacmotorer för Le Mans etc skapade British Drag Racing Association och bjöd in toppnamn från USA för deras första "Big Go" samma år. Dragracingen fanns nu i Europa och snacket gick.



Officerarna kände trycket och behovet av rekreation och började i liten skala godkänna race på Ramstein och basen i Sembach på andra sidan Kaiserslauten. Från början var det bara bassar, men då och då var en tysk delaktig.
1966 hände det. Den första tysken körde dragracing på tysk mark. Willi och Heidi Hestermann körde från Frankfurttrakten till Ramstein med två bilar, Heidi körde Mustang. Nu hade det börjat!


Buick Nailhead i Folka?!

Sent 1967 hade den amerikanske soldaten Paul Creamer fått lämna Vietnam och blev förflyttad till Ramstein tillsammans med sin fru Nedra. Redan andra dagen fick Paul reda på att Ramstein inte var som andra baser: här körde man dragracing! Paul och Nedra hade redan fått febern och gjorde allt för att få tag på en bil.
I början av 1968 körde man ett lite större arrangemang och Paul och Nedra var där. När de fick höra att man hade börjat tävla i Hanau också blev de helt till sig!

Paul Creamer


Kranskullan Debbie ger Clifford Place pokal

Reglerna som man körde efter på Ramstein var ett hopkok och några kände att man ville ta nästa steg mot en seriösare tävlingsform. Man bildade därför 1968 en motorklubb att samla intresset i - den första i Tyskland.
HARA - Hanau Auto Racing Association.



Willi och Heidi tillsammans med Paul och Nedra var bland de 13 som gick med redan första året. Genast införde man NHRAs regelbok och började utfärda licenser.
Man ville ha en "maskot" eller symbol på sin dokumentation så diskussionen började. Paul började skissa.
Han utgick ifrån "Ass" i "Hanau Auto Racing Ass." och ritade en åsna ("ass" på amerikanska) som gör en burnout.
"The Hanau Ass" antogs enhälligt som maskot.


Från början gällde flaggstart.



Redan nästa år, 1969, hade man själva byggt en tidtagningsenhet. Den gav bara tid för vinnaren, ingen 60-fots tid, ingen reaktionstid och ingen toppfart men det var ändå toppen. Här skulle raceas!




Snacket gick och man kom till och med från Sverige för att köra på Ramstein.


Rodden var med på "First Go" i Anderstorp - Sveriges första race 1968. Volvon har V8.

Snart flyttade tävlingarna till Fliegerhorst utanför Hanau. Där pågick de till 1984.



1986 var den första dragstrippen klar på Hockenheimbanan.


Fira med en kall tysk öl. Dragracingen lever i Tyskland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar