söndag 15 maj 2011

Dick Keinath; ingenjören som byggde ett piggsvin



Har du hört talas om Dick Keinath? Inte? Känn dig inte blåst - det är nog en del som inte har hört talas om honom även om de beundrar hans hantverk. Fast det är klart, hur många vet vad skaparen av Post-It-lappen heter?

Dick Keinath kom från en lantbrukarfamilj. Han började tidigt att hjälpa till med tekniken på och vid 15 års ålder renoverade han motorer på gården. Dick fick väl blodad tand av detta och när det var dags så studerade han till ingenjör och fick efter det anställning på GMs Chevroletdivision under Ed Cole. Ed, som du säkert har läst om här, var ju en kille som gillade fart och fläkt och Dick lärde sig mycket på jobbet.

1953 fick Ed ett brev av Zora Arkus Duntov (som du kan läsa om här) som imponerade så pass att Zora blev anställd. Zora blev Corvettens beskyddare och utvecklare, men det är inget jobb man tar sig an ensam. Ed satte senare ihop ett team åt Duntov och Dick blev den som ansvarig för motorerna.

Men tillbaka till mitten av 50-talet där första projektet han var delaktig i var att sätta en V8a i just Corvetten, som ju lanserades 1953 med rak sexa under huven. Det gick bra och Dicks aktievärde steg.

1956 invigde President Eisenhower GMs nya "Tech Center". Det var ingen liten satsning då hela bygget kostade $100 miljoner dollar och rymde 16000(!) designers och ingenjörer.



Det var en tid då GM var osårbart. Bygget designades av finnen Eero Saarinen som bland annat gjort Tulpanstolen och "Gateway to the west" i St. Louis.
Dick och Zora fick vars ett skrivbord här och nya utmaningar.

Vid detta laget var Chevrolets motorer inte bland de starkare och Dick fick delta i två projekt: att få mer snurr på 265an genom att lansera 283an och att konstruera en större och starkare motor för tyngre bilar och truckar.



1958 lanserades 348an och baserad på denna lanserades den 17e december 1960 den numera legendariska 409an.



Nu hade Dick etablerat sig som en kompetent medspelare. Dick var nu Zoras Motor-kille och man pratade mycket om högeffektmotorer. En motor som växte fram var en småblockare med 4 tums borr och Duntovs egen kamaxel. Den blev den gasglada 327an med som mest 375 hästar som introducerades 1962, men också legendariska och galna 302 DZ i Z/28 och inte minst volymsäljaren 350.



Men även om det kanske skulle räcka med detta så var Dicks verkliga inspel svaret på det framtida behovet av höga hästkraftsuttag och massivt bottenvrid, nämligen Chevrolets Bigblockare.

Första momentet blev att ta fram en motor som var ämnad bara för dragracing. 1962 producerade Ford ett litet antal av en Fairlane som fick tilläggsnamnet Thunderbolt. Den var gjord att passa in i den nya klassen som NHRA startade samma år - F/X - eller Factory Experimental. Det var en klass som snart skulle ge världen gassers och Funny cars men -62 ville man framför allt skilja på gatbilar och rena fabriksbyggda racers. Detta var ju också en tid då det inte fanns sponsring i sporten men hade man tur kunde man få ett bra pris från fabriken.
Anyway, Fairlane Thunderbolt var en riktigt elak bil delvis i glasfiber och med en 427 kubiktum stor motor med allt godis.



Zora och Dick bestämde sig för att göra livet svårt för Ford, så Dick tog fram en version av 409an helt i aluminium och på 427 kubiktum med helt nya toppar som gav motorn bättre andning. Man erbjöd därefter denna extrema motor endast i en lättad Impala -63 och kallade paketet Z11. Bara 50 bilar byggdes och var närmast oslagbara på banan.



Det var inte ovanligt att motorer förr designades med en förenklad tillverkningsprocess som första prioritet vilket gjorde att ventiler oftast sattes i en rad och vipparmar på en brygga. När Ed Cole designade Småblockaren hade han emellertid använt sig av en då ny Pontiac-design där vipparmarna var i pressat stål och hängda på en pivåkula.
Givetvis skulle denna design användas på Z11 såväl som på bigblockaren men Dick gick steget längre och utgick ifrån flödet i portarna vilket till slut gav att ventilerna pekade lite "hit och dit". Ungefär som taggarna på ett piggsvin, tyckte vissa och motorn hade fått sitt smeknamn; - "The Porcupine".



Med Z11 i ryggen tog man fram ytterligare en version av motorn, nu med topparna ännu mer optimerade för bra flöde. Den kallades internt för Z33 men efter att den blåst dörrarna av alla på Daytona 1963 fick den smeknamnet "The Mystery Engine". Detta var prototypen till det som skulle bli Bigblockaren.



Dick fick i uppdrag av Zora att utveckla den till att passa hans skyddsling - Corvetten.



1965 kom så Corvette (och Chevelle) med den första "Turbo Jet" motorn, då på 396 kubiktum och som mest 425 hästar. Året efter fanns ett större utförande på 427 kubiktum i Corvette och muskelbilseran var på allvar igång. Värst av 427orna var L88an som kom i Corvette och fanns i Iso Grifo.



Den såldes som ett 435 hästars utförande men kännarna sade att den nog levererade runt 500.

Allra värst blev det när Dick och Zora tog fram en 427a till Can-Am serien för montering i Chapparall och McLaren-bilar.



Den var lite vildare än L88an, kanske 50-100 hästar till, och var helt i aluminium.
69 st Camaros byggdes med den så kallade ZL-1 motorn 1969, kallas ibland för COPO-Camaron, som ju kanske är den vildaste gatbilen någonsin.


1970 blev familjen komplett med den externt balanserade 454an som också blev den motorn som levde vidare i Pickups flera år framåt.

1970 blev Dick tillfrågad om han ville börja på Ford.
Han tackade vänligt men bestämt nej med kommentaren: "How can I work at Ford? I'm a Chevy man."
-71 blev han "Chief Engine Engineer" och jobbade på GM till 1983.

Han gick bort i juli förra året. Hans arv finns kvar och går snabbare än nånsin.

Och PostIt-lappen skapades av Arthur Fry.

3 kommentarer:

  1. Tack för ett otroligt intressant inlägg.
    Det gjorde gott för en Chevaägare!!

    SvaraRadera
  2. Tusen tack för det! Klart man gillar Chevys!

    SvaraRadera
  3. Som vanligt härlgy tunga storys som gjorda som små kapitel ur en bok,

    SvaraRadera