lördag 4 juni 2011

K-Prosa: Ode till Prippen (förlåt Bobbie Gentry och alla läsare)

(Melodi: Ode to Billie Joe, se nederst)

















Det var den tredje juni, en jävligt vanlig dammig Skånedag.
Jag stod och ryckte i en gammal Buick, för bromsen den var lite svag.
Det var en Super Eight som jag köpt med en vän som kallas Prippen
När min syrra kom med mat sa hon att hon hört det senaste från Strippen

"Det sägs att någon bröt sig in i natt och körde bil tills det kom en snut
och att det var en jättepöl med blod långt nere där vid banans slut".




















Vi satte oss och käka vars en burgare från Burger King.
Min syrra sa att hon letat efter Prippen men - ingenting.
Hon ville fråga om ett rykte som sa att han träffat en ny tjej
Och om jag visste när han kom... jag tog en lökring och svara "nej"

Sen log hon snett och fråga varför inte burgaren hamnat i min trut
Eller om jag tappade aptiten av allt blod nere vid banans slut.


















Jag tryckte i mig en pommes bara för att verka kool
Sen reste jag mig upp och gick ut i en stekande Skånesol
Jag såg min granne som är brandman komma; han heter nåt på "K"
Han ville säga vad han tycker om folk som dumpar sopor i Sege Å.

Han hade slutat sitt skift när han såg min bil och släp vid vårt vattendrag
Att slänga bildelar i vattnet kommer straffa sig en vacker dag




















Min syrra hörde allt och sa med sprucken stämma "jävla svin"
Jag gick in i trägaraget och möttes där utav mitt dollargrin
"Hon sa så typiskt dig att glömma bort; det faktiskt finns andra
Som den där gången Prippen stötte hårt på din förra flickvän Sandra

Den bowlingkvällen trodde jag ju att vi skulle bli snabbt kastade ut
för de gillar inte näsblodet du lade över banans slut".


















Det har gått ett år nu sedan Prippen "drog" och lämnade syrran
Hon är glad nu med sitt fula lilla barn och hon klarar hyran
Jag har hittat en ny ratt och klätt om Buickens gamla slitna soffa
Och dumpa murbruk uti Sege å... heh... ja det gör jag ofta

Det finns en fläck nere vid vallen som är kvar trots vintervindars tjut
Dom säger att den blev av blod som spillts där nere vid banans slut....

(Hemskt fritt från "Ode to Billie Joe" 1967 av Bobbie Gentry)

Som belöning för att ha munnat och tyst nynnat dig igenom ovanstående får du originalet serverat här. Riktigt kool mördar-låt tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar