fredag 24 juli 2009
Bankmannens Hot Rod: "Red" Curtice och ALLRA första muskelbilen
Vi vet ju att den första muskelbilen brukar tillskrivas GTO (Pontiac) 1963 då ju John DeLorean ville dra ut märket från "gubb-hörnet" genom att erbjuda fart och kraft.
Fast det var inte första gången. Här kommer en historia om en inte så känd muskelflexare.
För att ta in läget får vi gå tillbaka lite extra i tiden. David Dunbar Buick skapade märket men lyckades inte egentligen få igång produktionen. Han sålde den fina designen men i övrigt misslyckandet till Bill Durant som fick igång försäljningen. Han använde framgången till att skapa ett holdingbolag som han kallade för General Motors och började sin rikedom genom att köpa upp fler bilmärken och andra företag så att vid 1910 fanns det 30 företag/divisioner i GM. GM vacklade med förtroendet för Durant men Buick var en lönsam division.
Eftersom Buick redan på 20-talet fick uppdraget att vara det näst dyraste märket i gruppen var det det man satte ut att skapa och lyckades då bilarna snart sålde 150.000 enheter och var det tredje största märket i staterna.
MEN 1929 klämde Fischer Body ut karosser som inte riktigt stämde med Harley Earls design och som inte blev uppskattade av kunderna, och snart där efter kom börskraschen och det mesta av försäljningen försvann.
För att rädda Buick tog man in en ny president, Harlow "Red" Curtice, som hade gjort väl ifrån sig på ACs tändstiftsfabrik. Buick ansågs redan som ett "nästan lyx"-märke, men Red förstod att om han skulle få fart på märket behövdes två beståndsdelar till: fart och design!
Han gjorde sig snabbt kompis med Harley Earl på Art & Color section, och eftersom han var den märkeschefen som mest brydde sig om Earl (de andra såg lite misstänksamt på honom) fick hans märke lite mer uppmärksamhet.
Men farten då?
Well, 1936 fick märket en ny Synchromesh-låda, hydrauliska bromsar och raka åttor med överliggande ventiler; en 233 CI på 93 hästar och en 320 på 120 hästar. På den tiden var praxis att montera större motorer i större bilar och mindre dito i mindre åk, men Red tänkte en gång till. "Om vi lägger den stora motorn i den lilla (ekonomi-)bilen, så borde väl nåt hända på fartsidan?!"
Presto - Buick Century var född!
Century-modellen kom med Roadmaster-motorn som standard och helt plötsligt var Buick inte bara nästan-lyxbilar längre! Folkhumorn döpte modellen till "Bankmannens Hot Rod" och försäljningen ökade när man fick upp ögonen för märket.
Men Red var inte nöjd med att Centuryn var en av de snabbaste på marknaden, så han utmanade sina ingenjörer att öka effekten på motorerna. Genom att ändra ventilernas vinklar, förbränningsrummens design och höja kompressionen höjde man effekten från 130 till 141 hästar, och nu var det inte många bilar som tog Centuryn. "Dynaflash 8" kallades snurran och bara Alfa 8C, Bugatti 57, kompressormatade Cord 810 och andra exotiska bilar kunde köra från Buick Century.
Men varför stanna där? För 1941 kom den nya 8an, "Fireball 8", som i det stora utförandet hade dubbelförgasare och fick bilen att gå ännu snabbare. Med 0-100 på 12 sekunder var detta den snabbaste serieproducerade bilen i staterna.
Sen kom kriget, Buick byggde flygplansmotorer och tanks som M18 Hellcat som fick en växellåda som senare skulle heta Dynaflow och komma i produktionsbilarna 1948.
Red gick vidare och blev till sist GMs ledare fram till 1958. Han dog 1962, ett år innan GTOn.
Centuryn lades ner 1942 men 1954 när Buick introducerade sin 322 CI V8 kom den till livs igen. 1955 köpte California Highway Patrol in ett stort antal Centurys och bilen erbjöds till polisen i ett unikt utförande som tvådörrars coupé.
Det kunde man inte få som privatkund men å andra sidan kom den i stationsvagnsutförande med hardtop under namnet Caballero.
Effekten steg från 200 hästar 1954, 236 i 1955, 255 under 1956 till en 300 hästars 364 CI under 57-58.
1959 lade man modellen i malpåse genom att ersätta Centuryn med Invictan. Inte förrän 1973 skulle modellnamnet komma tillbaka, men då utan att göra anspråk på fart.
Där har du det! Historien om den ALLRA allra första muskelbilen.
Och till sist undrar man lite hur denna TVÅDÖRRARS -55a har använts och vad säljaren tror han har.....
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?lang=de&id=117079689&pageNumber=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=specifics.firstRegistration&sortOption.sortOrder=DESCENDING&makeModelVariant1.makeId=4400&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&maxFirstRegistrationDate=1960-12-31&maxPrice=10001&siteId=GERMANY&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=NO_EXPORT&customerIdsAsString=&tabNumber=1
Sorry, den sista bilden syns inte!
SvaraRaderaTusen tack för påstötningen, fast jag tror att det är en länk till en annons? Kopiera gärna in annonsen och kolla in den. Jag blev inspirerad att skriva om Centuryn när jag såg den, och lite sugen blir man på att köpa den OM den är en av de "copcars" som levererades.
SvaraRaderaFast jag blir sugen på att köpa en bil rätt ofta ;-).....
268 stycken gjordes av den där special-Centuryn 1955, troligtvis gick allihop til highway patrol.
SvaraRaderaSå alla 268 tvådörrars Century gick till Blanka knappen? Nu är jag sugen på bilen i annonsen (har du kollat in den?)....:-)
SvaraRaderaVilken historielektion! Tackar.
SvaraRaderaFör övrigt är Caballeron vrålsnygg. Att äga en tvådörrarsversion vore ju helrätt och superläckert!
Undrar om den här Centuryn är en av de där gamla polisbilarna?
http://www.metica.se/blogg/2009/07/16/dessa-fantastiska-jankebilar-del-3/
Assnygg bil assnyggt plåtad! Och tack för kommentaren! Kollade du in länken i inlägget till annonsen på en Century i Finland? Jag är sugen...
SvaraRaderaJa, jag kollade in den. Och då det förmodligen är en gammal polisjänkare och jag själv äger en gammal snuthäck, så vet du ju vad jag anser... :-D
SvaraRaderaSedan ska vi inte heller glömma att jag tycker att modellen är hur läcker som helst.
SvaraRaderaSynd att bilderna från Finland är så små och inte berättar så mycket om inredning eller detaljer. Sedan lär tillgången på bildelar vara lite lätt begränsad.
Eller så skiter du i allt vad förnuft är och slår till! :-D
Mmmmm..... får smaka på det en stund till. Fast garaget är ju redan fullt....
SvaraRaderaHmmmmm....
Länk var det ja - och ingen bild. Fö så gäller det då att försöka lägga vantarna på en av dessa 268 vagnar...
SvaraRaderaGrymt skön blogg! :)
SvaraRaderaDu får bygga ut garaget. Punkt. ;-)
SvaraRaderaTusen tack DevilDoll, detsamma till dig!
SvaraRaderaOch tack för det kreativa inspelet, hr Larsson. Jag sätter igång genast....:-)