söndag 16 oktober 2011
Monsterlåt: "Pintor" med The Pharos (och Frank Zappa)
Pintor är en monsterlåt som inte fick en stor publik, men är en av de låtarna jag skall stoppa i min Conti II -62a (Jukebox) om jag nu nånsin får råd att köpa en sån.
Pintor gavs ut på Del-Fi Records 1963 av en grupp som kallade sig The Pharos. Gruppen fanns egentligen inte men ändå. Förvirrande?
Vi startar storyn om Pintor i Los Angeles 1957 då Paul Buff tar över sin mors inspelningstudio och relanserar den som Pal Records. Fast.....eftersom det inte hände så mycket som har med detta att göra så hoppar vi till 1962 då en av Pauls Navy-vänner blev en pusselbit i dramat. Han hette Dave Aerni och var manager för ett surfband som hette The Tornadoes. Om du har lyssnat på soundtracket till Pulp Fiction så har du hört deras hit från -62: "Bustin´ Surfboards"!
Nu är ju detta en annan monsterlåt men i den här historien var det biljetten in i Pal Records för Dave.
Förutom Paul så fanns från 1960 en yngling som senare skulle bli känd som Frank Zappa. Frank skötte kontrollerna vid inspelningarna och spelade gitarr ibland.
Nu gick som sagt inte Pal så bra som man ville och ett sätt att klara hyran var att göra låtar och sälja distributionslicensen till andra mer framgångsrika bolag.
Ett sådant var Del-Fi Records. Del-Fi signade Richie Valens och njöt av intäkter efter "Donna" 1958 och innan dess hans första hit "Come on let´s go".
Så Del-Fi hade muskler nog att pressa och distribuera volymer. Hade man tur kunde även en licensierad sång leda till förtjänster.
Tillbaka till Pal, så hade Dave satt ihop ett arrangemang av en mexikansk låt och Frank hade hjälpt honom att spela in den, men för att kunna sälja licensen till Del-Fi var man tvungen att skaffa sig alias. Dave blev "Jack Irving" och Frank kallade sig "Curry". Man beslutade sig för att skriva att bandet hette "The Pharos".
Redan -61 hade gänget spelat in surfrockaren "Breaktime" som idag räknas som Zappas första inspelning. Dom kallade sig då för "The Masters".
Sagt och gjort, "Pintor" spelades in, såldes till Del-Fi och är en doldis-surf-klassiker idag. Den finns i gränslandet mellan Latino och Surf och har ett härligt sound som gör att man vill äta Chili på stranden. Jag ser framför mig att i östra L.A., "The Barrio", sålde den kanske hyfsat?
Vad tycks?
Lysande, eller hur?
Well, Pintor blev aldrig en hit men gänget på Pal skulle producera fler surfrockare och med tiden stå bakom Frank Zappa.
Del-Fi förlorade visserligen Ritchie 1959 "The day the music died" men gav ut fler kända surfband och fick Bobby Fuller som artist. Bobby hann göra några skivor innan han hittades mystiskt död i sin bil.
Dave Aerni producerade Beach Boys och Dick Dale och blev som sagt själv en del av Zappas gäng.
Begreppet "The Pharos" blev snart kallat "The Rythm Surfers" efter Pintors B-sida och blev till slut "The Hydraulic Raisins". Galet namn, va?
Det var en galen tid på en galen plats. Och det blev en galet bra låt av det!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar