måndag 17 augusti 2009

Såld! Råfräck 1948 Chevy Fleetline.


1948 var Chevrolet USAs mest sålda märke med ca 700.000 enheter sålda. Men tro det - aldrig förr hade suget efter bilar varit så stort som nu efter kriget, och en av märkets absoluta hörnstenar var Fleetline som sålde i runt 200.000 enheter. Fleetline-modellen med Aerosedan-karossen introducerades sent 1941 och såldes genom 1942 med ett uppehåll till 1946 då den såldes vidare i samma utförande till och med 1948. Det var ingen dålig affär för GM då utvecklingkostnaden var tagen delvis genom att erbjuda systermärkena med samma kaross. Bilen liknade en förkrigs-Buick, och efter att Buick visat var skåpet skall stå med Centuryn, var efterfrågan stor på en "lyxdesignad" bil till ett massmarknadspris.

Man sålde den under sloganen "A big car for less" och det var detta år som låg till grund för "Chevrolet #1"-kampanjen och "See the USA in your Chev-ro-let" som Dinah Shore sjöng i reklamavbrotten på TV. Chevy var faktiskt det märke som tidigt lärde sig (och andra märken) kraften av TV som media, och det var innan dumburken fanns i alla stugor, och fick därigenom ett försprång.
Jag kan inte låta bli att lägga upp et klipp med Dinah fast det är några år senare:

Anyway, denna bil som är till salu är sista modellåret av förkrigsmodellen, 1948, och är en Aerosedan i hyggligt skick.
Först måste sägas, det är inte min bil, utan jag hjälper en mycket god vän att sälja den. Sedan är det en ruskigt fräck bil!! Jag menar asfräck! Du känner dig genast som en miljon dollar när du tittar ut genom vindrutan. Gangsterkeps och sökarlampor gör den ännu mer speciell. Tittar du på bilderna så ser du att den vertikala ribban i grillen som var nytt för -48 saknas, fast bara till det bättre tycker jag.

Bilen är rostfri med undantag av små fläckar/minihål i golvet och en dörrundersida.
Men känner du efter så är skärmkanter och trösklar kanon, så om du vill ha en frisk kaross så är det denna. Rejäl rak sexa, 235a, och trepetad låda är bara K-märkt och ger en total upplevelse av gammelbil och tuffhet. Den är lite sänkt genom ihopskruvade fjädrar fram ovh uppflyttad axel med mellanlägg bak. Du bestämmer hur högt den skall gå. 12 volt med helt nya sladdar och H4or hjälper dig hem, medan bromsarna kan behöva lite översyn (dock körbart).

Som du vet är en sådan bil besiktningsbefriad och skattefri så du kan ha den regad hela året. Allt klart för dig att njuta vidare i.
Hör jag ett "...tänk om man skulle..."...? I så fall är det för sent för nu är den såld!

http://www.blocket.se/vi/23062840.htm
http://www.usabil.nu/databas/Detalj.asp?ID=89025

6 kommentarer:

  1. Fy F*n så manligt!
    Det är synd att man inte har dom pengarna.

    SvaraRadera
  2. Underbar vagn... synd att man redan investerat.

    SvaraRadera
  3. Listigt annons, och fräck bil!

    Vad ska du köpa i stället?

    SvaraRadera
  4. Bra om man läser noga... "Det är inte min bil...".

    Glöm halva inlägget ovan! :-D

    SvaraRadera
  5. Sid - Man blir nyfikrn på vad du har investerat i?
    Peter - Helt rätt inte min, fast jag har två Buick och en Chevy, två Honda och en Jeep så jag får väl sitta nöjd för nu :-)
    Anställes: Vagnparkschef :-/

    SvaraRadera
  6. Ruskigt snygg bil. Om jag vinner den där rekordvinsten på Lotto imorgon så får jag råd både med en sådan bil och en mekaniker. Jag slår dig en signal i så fall. :-)

    SvaraRadera