fredag 22 maj 2009

Riksettanrallyt 2009 större än förut





Har det redan gått ett år sen sist? Riksettan känns ju så hemma och bekant att köra. Och över 300 deltagare hörde jag en funktionär säga kom till rallyt kan ju antyda att man gärna kör den klassiska vägen. Vi startade från Markaryd igår och bildade en kolonn av historisk metall. Ett för oss minutsnabbt stopp i Ljungby gjorde att vi inte behövde sakna vägen. Laganland blev invaderat och solen sken på rost och räserbil.



Som vanligt kan alla med en "historisk" bil delta. För mig är alla bilar kul även om jag ju har favoriter och med en hyfsat hög inblandning av amerikanska bilar blir det inte mindre spännande. Arrangörerna valde att hoppa över stoppet i Värnamo och många körde direkt förbi Klevshult-stoppet till målet i Skillingaryd.
Får väl säga att det kändes inte helt genomtänkt fast man kanske blev överaskad av deltagarantalet.




Solen sken hela dagen, band spelade, kepsar såldes och matkön var bara för lång.
I det stora hela är Riksettanrallyt en kanonträff. Jag hoppas att arrangörerna bygger vidare på framgångarna och kanske kopplar an (lokala) näringslivet för starkare etablering. Att lägga veteranbilsmarknaden samma dag som nu är på lördag två dagar efteråt tror jag hade stärkt hela träffen och marknaden med fler besökare.

Anyway, trots resa hem i regn (från Landskrona och ner till Söderslätt) var detta en kanondag som man helt klart planerar för nästa år. Dessutom fick jag torkarna på min Buick -47 testade. Tommy fick testat sin Olds med gott resultat så med detta har vi definitivt brutit sigillet till sommarens träffar.
Ser fram emot det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar