söndag 22 mars 2009

Mannen som uppfann muskelbilen



Det är nästan exakt fyra år sedan John DeLorean gick bort, 80 år gammal, och det finns absolut skäl till att ta en stund att påminna sig om denne man.

John började sin "bil-bana" på Chrysler genom att gå deras eget utbildningsprogram, men fick snabbt ett nytt jobb på Packard där han utmärkte sig genom att förbättra deras automatlådor. Han lär själv ha sagt att Packards position som premiumvagn lärde honom mycket om värdet av bra ingenjörsskap. Den aningen kostsamma positionen gjorde att Packard kom att gå upp i Studebaker, och just då fick han ett erbjudande att börja på Pontiacs RnD. Under tiden som kom skulle han genomföra en mångfald av konstruktionsförändringar, all från "lane change turn signal" (som man börjar se mer på nya bilar nu) till en sexcylindrig SOHC motor.

Men det var 1964 som han verkligen kom in i rampljuset genom att vara ansvarig för utvecklingen av vad som brukar kallas för den första muskelbilen - Pontiac GTO.
Detta vände Pontiacs image från tråkig hemmafrubil till ungdomligt sportig, och lade grunden till framgångar som Firebird.
John satt nu i företagets topp, men trivdes inte riktigt med rivaliteten och baktalandet. Dessutom hade han svårt att få igenom reklamkampanjer, som "Tiger-kampanjen" för GTO.



John blev GM:s superstar och frotterade sig med de stora namnen i nöjesindustrin.
Sammy Davis jr och Johnny Carson var två kompisar. Nu tjänade han stora stålar, mer än 200.000$ plus bonusar i storleksordning 400.000$. 1969 blev han chef för Chevrolet och lanserade till exempel Vega som Chevrolets mesta kvalitetsprodukt någonsin, med över 2.000 bilar i test på vägen.

Lång historia kort, så lämnade han GM som 48-åring 1973, och fick en återförsäljaranläggning för Cadillac i Florida som pension.
Som du ju vet så startade han sitt eget märke, DMC, när han slutade på GM, och byggde bilar i rostfritt stål med Renault/Volvo motor och Lotuschassie. Men det är en annan historia precis som en del tråkigheter med lagen senare.

Nåväl, som en hyllning till John bjuds här på en åktur i en -64 GTO.

4 kommentarer:

  1. Intressant inlägg. Hmmm,undrar om jag får en återförsäljaranläggning för Cadillac i Florida när det är dax för pension =)

    SvaraRadera
  2. Innan GTO:n så bidrog John DeLorean till att förse fullsizebilarna hos Pontiac med stora motorer och utvecklade bl.a. Grand Prixen.

    Han hade god hjälp av Pontiacs chef "Bunkie" Knudsen som dels lockade över DeLorean från Packard men även såg till att han fick nästan fria händer att sätta Pontiac på racingkartan.

    SvaraRadera
  3. Han har verkligen gjort mycket. Dessutom sägs det att han har haft sex med Nancy Sinatra och Ursula Andress.
    Snacka om "Golden boy"!

    SvaraRadera
  4. ..."sex med Nancy Sinatra och Ursula Andress"
    Det smäller högre än en GTO ;)

    SvaraRadera