fredag 12 juni 2009

Corvettens fader - Zora Arkus Duntov


1934 kunde man inte läsa MPV eller vinterhjulstester i tidningen Motor und Sport (idag heter den Auto, Motor und Sport). Däremot kunde man läsa en artikel av en 24 år ung tekniker vid namn Zora Arkus Duntov. Artikeln handlade om kompressormatning av Otto-motorer och imponerade på många i sin innehållsrikedom.

Zora hade lagt sju år på sin ingenjörsutbildning och ville ha glamour. Han tog mest korta jobb, som att utveckla Jlo-tvåtaktare, Delahaye och Talbot motorer, men han ville ha mer. Han provade på boxning men en trafikolycka satte stopp för det, och en karriär inom racing hägrade.

1936 var tyska staten generös sponsor till både Mercedes och Auto-Union. Hitler ville se tyska bilar slå märken som Alfa Romeo och Bugatti. Efter freden i Versailles fick inte Tyskland utveckla flygplansmotorer för krigsbruk, men det sägs att mer än en motor kunde hittas i ett krigsflygplan senare, så det fanns mer än en agenda.

Alfred Neubauer var teamchef för Mercedes och omnämns idag som den som utvecklade det jobbet och var en absolut nyckelperson i stallets framgångar. Han blev imponerad av Zoras artikel och en vänskap började.

I samma veva träffade han Bernd Rosemeyer som var en riktigt häftig kille och så klart Auto Unions toppförare. Bernd lärde honom köra motorcykel mellan pelare i Berlin, men bara några få år senare 1938 strök Bernd tyvärr med i ett höghastighetsförsök på Autobahn utanför Frankfurt. Mer om det här.
Zora var en kompetent ingenjör och skulle ha haft en plats i nåt av dessa vinnarteam, men när man förstod att han var av judiskt och ryskt ursprung stängdes han ut ur racingen.

Zora fick gå vidare på egen hand och byggde en bil som fick namnet "Bob". Strax efter köpte han en Bugatti typ30 av 22 års modell med rak tvåliters åtta.
Zora brukade öva sin körstil i Berlin som efter ett regn hade hala gatstenar. Han övade nitiskt att ta kurvor med sladd och lyckades knäcka bakaxeln på sin styvfars Chevrolet i en sån övning.

1935 kom Elfi Wolff in i hans liv. Elfi var dansös och akrobat men bara 17 år. Zora föll direkt och Elfi blev jättekär! Elfi brukade ibland sola med Zoras namn skrivit med bandage på hennes kropp för att få hans namn "tryckt" i huden. De var ett galet par och festade mycket.

En dag var Zora och Elfi ute och körde med Bugattin och stannade för lite romans i en skog utanför Berlin. Strax efter stannade en bil full av ivriga medlemmar av Nazistpartiet och började tråka Zora. Han tände till och slog ner provokatörerna med startveven.
Nu hade man inte mycket att hämta som jude i Berlin och Zora började tillbringa mer tid i Paris. Han skaffade en sliten Talbot som han började bygga om. Ombyggnaden av motorn liknade Offenhauser Indy motorn fast med dubbla kompressorer.

Tyvärr gick kriget vidare och snart kapitulerade Frankrike och Zora bestämde sig för att lämna landet.
Elfi som hade en MG sägs ha kört som en galning för att komma till Bordeaux innan tyskarna medan Zora och hans bror Yura gömde sig i en bordell.

Båten gick till New York och på Manhattan startade han och hans bror Ardun Power Products. Fråga din lokale hotroddare vad han hade tyckt om att ha ett par Arduntoppar på sin Ford-sida. Det gick bra och med tiden var de 500 anställda, men efter några dåliga beslut gick företaget i konkurs och Zora åkte till England.

Där träffade han en herre som hette Allard. Allard byggde racingbilar och 1952 ställde Zora upp på Le Mans i en Allard J2X med DeDionaxel, aluminiumkaross och Chrysler Hemi motor.

Men för många klev han in i historien 1953 när han gick på bilmässa och såg den första Corvetten presenteras. Med ett chassie från en Chevrolet sedan, BlueFlame six motor och tvåstegs Powerglide-låda blev han jättebesviken på allt under karossen och berättade det för GMs ledning. Trots att han blev anställd deltog han två år efteråt på Le Mans igen för Porsche.

Vad som sedan hände har vi hört. Han låg bakom Corvetten 1963 med den delade bakaxeln och en massa High Performance vagnar för Chevrolet.
Men det är en annan och mer välkänd historia.

4 kommentarer: