Loppisfynd galore! Där stod den - i en rätt så fin kartong - utan att någon såg det vackra snittet. En leksak som man kan säga bara skriker Bill Mitchell och sent 60-tal. När jag närmade mig lådan gjorde jag det med förhoppningar stora som träsket öster om Lafayette. Det var 50% chans: lådans lock visade den ena modellen, en Ford GT40 - inget dåligt val, medan gaveln skvallrade om att det kunde finnas en annan modell av bil i lådan. En Astro Vette.
....det verkar stämma.....!! |
Jag fäktar undan tvivlets alligatorer och låter lådans lock smeka den gnissliga cellplasten på väg upp och av och där är den. Bill Mitchells konceptbil från -68.
Mmmm...plastic fantastic |
Bill Mitchell var ju kanske den största stjärnan i Detroits bilhistoria. En superstar. Anställd och tuktad av mannen som till stor del skapade bildesignprocessen och den första konceptbilen (Buick Y-Job), Harley Earl. Harley var en tuff jävel och kunde t.ex skälla ut Fisher-bröderna (dom med karosserna) så det ekade i GM-huset om inte hans design blev rätt återgiven i plåt.
Hårda Harley! En hjälte! |
Bill jobbade till exempel ihop med Zora Arkus Duntov och tog fram Corvette Stingray. Bill visste att Corvette skulle fortsätta vara en "Halo car" för GM och började titta på olika utföranden genom konceptbilar han lät bygga. En av dem var Mako Shark. Bill insisterade på att Corvettens hajdesign kunde förstärkas inte minst genom ett lackjobb som gjorde att bilen såg ut som en haj med vit nedsida.
Blås och lack spektakulärt! |
För Bill var det viktigt att det blev perfekt. Hans team redovisade lack efter lack men Bill var inte nöjd. Bill pekade på sin konserverade hajfisk som satt på en träplatta bakom honom ovh försökte få dem att förstå att så såg det ut i naturen och så skulle hans konceptbil se ut. Basta!
Jag återkommer om hur teamet löste lackeringsutmaningen.
Astro Vette. Fender skirts! |
Astro Vette med kapslar typ Bonneville |
Den var extrem men -73 gick Corvette mot strömmen och fick en "Astro"-front med dito akter 1974.
Bilen åkte runt världen och visades på bilsalonger och nånstans såg en leksaksdesigner Bills Astro Vette. Designern blev imponerad nog för att ta med sig bilen in i nästa leksaksprojekt - Computacar.
Lådan jag hittade på en loppis. |
Mettoy är ett gammalt fint företag vars mest framgångsrika produktlinje hette Corgi och 1966 vann man "Toy of the year" med sin utgåva av Bonds Aston Martin DB6.
Corgi. Ett namn med tyngd. |
Computacar levererades med koner men framförallt med programkort.
4 st var förskurna men resten bara väntade på att du själv skulle klippa till Sebring, Nürburgring eller Mantorp då dessa kort matas in i bilens akter och på sin färd genom/under bilen reglerar styrning och fram/bak/tomgång.
När kortet kommer ut på framsidan är loppet över.
Game over. |
Kool tycker jag. Ännu koolare om man kan se historien bakom. Hur Bill har kämpat för att få fram en snabb och kromlös bil som Harley hade skakat på huvudet åt. Hur hans team jobbat hårt för att förverkliga hans dröm.
Idolen Bill Mitchell. Vilket jobb! |
Bills team fick till slut lacken på Mako Shark att bli fantastiskt lik fisken på Bills vägg. Man väntade helt enkelt tills Bill var ute och reste och lackade då om fisken!
Och jag har fått en ny leksak för 100 kronor och tänker på Bills konceptbil när jag manövrerar Astro-ventilationen i min Camaro.
Tack för denna bildliga resa.
SvaraRaderaSom dazzålåg är ju Elvis Arons skithus det mest intressanta! Finns det bilder framifrån!!!
Tack själv och - nej - inga fler "mugg shots" på familjen Presleys hemlighus. Sorry.
SvaraRadera