måndag 3 oktober 2011

När William Friedkin jävlades med Bill Hickman.

Skådis! Hickman som agent Mulderig i French Connection.

Brooklyn 1971. Regissören William Friedkin har bestämt att idag skall filmens biljakt spelas in och alla är lite spända. Bill Hickman är mannen som alla lyssnar på. Han spelar inte bara agent Mulderig i filmen utan är kanske viktigare stuntkoordinator och "Rattkillen" som skall se till att biljakten blir riktigt häftig.

Hickman i mitten. Mycket bilrelaterat för honom i filmens värld.

När man idag tittar på extramaterialet till moderna filmer får man ibland reda på att man köpt in och iordningställt ett 20-tal likadana bilar för att klara av "huvudrollsbilens" alla plåtskrynklingar.
Bill lutade sig mot den enda -71a Pontiac LeMans som skulle få vara med om gatloppet under pendeltåget. Bucklor som blev fick bli en del av det autentiska. Bara bilen höll.

Hickman och Gable. Fett ös med kändisar och bilar.

Bill jobbade på ett liknande sätt tre år innan, fast då hade man en extrabil av de båda biljaktsbilarna i filmen Bullitt. Steve McQueen var en bra förare och Bill hade lärt honom ett och annat på en stängd provisorisk bana och Steve var en bra elev så med Bill i den svarta Chargern (jo det är ju han med svarta RayBans bakom ratten) höll bilarna ihop rätt bra. Och skall sanningen fram så körde bara Steve lite medan Bud Ekins, killen som fick Steve att tävla med hojar, körde resten.

Snygga brillor. I Charger. Koolare kille finns inte.

Bullitt hade samma producent så efter att ha skapat en legendarisk biljakt fick Bill jobbet på French Connection. Bill fixade alla bilarna till filmen. Gällde det bilar så visste han var han skulle gå och såg till att få hela vagnsparken för $6000! Sicken kille.


Men Bill hade inte allt under kontroll. Hur kunde han? Biljaktscenen skulle spelas in utan att man hade tillstånd till det och med gatorna fulla av bilar och människor som inte hade nåt att göra med filminspelningen. Vilt och galet! Och olagligt! Men Friedkin hade redan ställt till med bilköer på en av broarna när han fejkade en bilkö genom att bara stanna sin och medarbetarnas bilar mitt på vägen och filmat en scen. När polisen kom var det färdigfilmat.

Friedkin t v under inspelningen av French Connection

Att filma på ett pendeltåg var inte självklart. Friedkin gick till den som var ansvarig för tågtrafiken och förklarade hur filmen innehöll dels en kapning av tåget och dels en bil som jagade det. Trafikchefen lyssnade artigt med sade sedan att det var omöjligt att få låna ett tåg till det. Men efter att ha funderat och förklarat att hans jobb skulle hänga löst sade han att han skulle fixa ett tåg för $40.000 och en enkel biljett till Jamaica. Sagt och gjort!

Två små bastarder.

Bill visste vad det innebar att chansa och förlora. Han hade lärt James Dean att köra bil snabbt. 1955 hade han känt Dean andas sitt sista andetag efter att han smällt sin Porsche i en korsning. Bill hade bara varit några minuter bakom Dean i en stationsvagn när olyckan hände. 16 år efteråt var det fortfarande ett starkt minne. Han kunde också minnas hur Dean kallade honom "Big Bastard" varefter Bill kallade honom (och Porschen) för "Little Bastard". Minnen....

"Big Bastard" och "Little Bastard"

Men nu stod han alltså i Brooklyn, omgiven av inte ont anande trafikanter och inväntar klarsignal till att köra. Bill brukade gilla att ta en klunk Jack Daniels när han jobbade och gjorde så. Det värmde.
Bill var inte nervös. Bill kunde göra allt med en bil! Detta året skulle han göra bilstunt i övercoola "Jakten mot Nollpunkten" och köra en Mustang på två hjul i Bond-rullen "Diamantfeber". Det skulle nog gå bra.

Hickman sotar ur Mustangen åt Bond.

Men nu kommer Friedkin över till honom för ett snack innan scenen. Bill frågar honom vad han tycker om körandet så här långt.
Friedkin säger: "Bill, det var inget vidare. Du har ju inte visat mig nåt häftigt ännu. Du kanske inte är man nog eller kanske för gammal för jobbet?"
Bill kände Jack Daniels´en koka tillsammans med irritationen. Inte fan skall en okänd filmare få säga så till honom. Han skulle få se på åka!

Vad tänker medtrafikanterna?

Kamerakillarna hör snacket och fattar att regissören håller på att reta upp stuntkillen. De konstaterar att de har familj och barn och vill INTE sitta i det baksätet. Friedkin får ta deras plats men börjar fundera på om det var så smart att reta upp Bill.

En arg stuntförare. Vad kan gå fel?

De andra stuntförarna är på plats, kamerorna går, Friedkin startar kameran och skriker "action" från baksätet och iväg bär det!
Bill ger järnet med Pontiacen! 25 kvarter(!) kör han i 160 km/h på gator fulla med vanliga trafikanter! När Bill släpper gasen får han höra en helnöjd regissör stänga av kameran. Han hade fått det han ville ha.




Filmen blev belönad med 5 Oscar och Friedkin fick sitt genombrott, gick vidare och fick sin nästa film, "Exorsisten", nominerad ill 10 Oscar.
Gene Hackman fick sin Oscar och startade sin karriär. Roy Scheider blev nominerad och gick sedan vidare tillsammans med Bill Hickman till inspelningen av en annan "biljaktsfilm", "The Seven Ups".
Bill kör vidare i "The Seven Ups"

Järnvägsvagnarna står på museum och trafikchefen fick mycket riktigt sparken för att han lånade ut tåget. Han finns på Jamaica nu.


Tidigare bloggar om Bill Hickman:
Farbror Sid
Grand Prix ´63


2 kommentarer:

  1. Som vanligt ett intressant inlägg...

    SvaraRadera
  2. På något sätt är väl Bill en doldis, men vilket livshistoria han har med sig i bagaget!
    Bra inlägg!

    SvaraRadera