söndag 22 augusti 2010

Blacksmith Nats, Kjula, 2010. Dragracing as it used to be.


Vintage Dragracing.

Det finns en tid i alla racerbilars liv då man inte längre är vass utan värdelös. Man skruvas sönder och säljs som delar. Eller skrotas. Eller så kanske har du tur och hamnar hos en drömmare och nostalgiker som sparar dig i lagerlokaler, lador och belamrade villagarage. Kanske står du i en carport under ett lass isolering eller bakom en nedlagd fabrik med tistlar som växer genom växelspakshålet.

Jag har sett ett antal genom åren. Gemensamt är att alla ägs av någon son kan se bilens själ genom den slitna presenningen eller i det tomma motorutrymmet.
Och alla drömmer om den dagen då bilen får liv igen. En dröm som ibland blir verklig.

Kjula är en plats för gamla drömmar som blivit verklighet.

Här samlas gassers, roddar, railjobs, altereds och gatbilar allt med retrokänsla.
Och det är fräckt. Riktigt fräckt. Det är en skola i framhjulslyft med bästa upplevelsen i ett dubbellyft av en frontmotordragster. Helt vansinnigt koolt. En sextiotals Kadett kombi med överladdad småblockare gör en slangbellestart.

En Barracuda -65a med "Sox and Marlin" på sidan är en vild tidsmaskin. En Mustang från 80-talet med Chrysler 440-motor och en total byggkostnad på 25.000 och huvudcylinder och bromsservo strax framför ratten i kupén mullrar galet. Nybyggda och tidiga sextiotalsdragsters med motorn framför föraren drar uppmärksamheten till sig med zoomies, Halibrands och epokrätta lackjobb. Bara att kolla gamla dekaler blir till en upplevelse.

Till sist är det "dragracing as it used to be" att stå bara en bit från startlinjen som finns dragen över en landningsbana. Så här var det, då när dragracing höll på att växa upp. Långt från läktare, feta trailers, sponsorer och matchande golfbilar.
Väl sagt detta var evenemanget proffsigt som aldrig förr från starter till speaker.

Mycket drömmar följer med hem i bagaget och förhoppningsvis varar de garagesäsongen ut.

Drag on!



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar