lördag 12 juni 2010
Evangeline-mysteriet, Henry Ford och en sjungande Novi
Den här historien handlar om racerbilen Novi. Men på sedvanligt vis tar vi sikte på bakgrunden.
Ford hade ju vid seklets början en image om sig att tillverka bilar till den vanlige mannen och passade inte riktigt in i racingkretsar där de fina namnen fanns. Men var det så att Henry närde en dröm om ett eget racing-team? Var det så att han stod bakom en del racingaktiviteter och för den delen hela Novi-satsningen? Var Henry "The Puppet Master"? Läs vidare...
1932 hände något viktigt. Ford fortsatte sin succésaga att ge bilen till folket genom att ge "muskler" till folket: V8an! Efter att modell A med sin uppdaterade design fått kritik om dålig kraft introducerades detta år modell B, där Henrys son Edsel var med och designade bilen.
Nu var det så att Henry hade satt en vän som ansvarig för utvecklingen av "fattigmans-V8an", Ray Dahlinger, som i sin tur hade en god vän till hjälp, Lew Welch.
Under sommaren 1933 hölls ett sanktionerat landsvägslopp där 8 av de 10 första platserna skulle tas hem av just Fords V8-bilar. En skräll som GM och Chrysler sent skulle glömma.
Den vinnande bilen var sponsrad av en Detroit-baserad Fordhandlare som hette Cote Motor Company. Nu sade sig Henry Ford inte ha något med detta att göra, men strax efter racet syntes annonser i nationella tidningar som för första gången handlade om "Performance".
Var detta en del av Henry Fords egen agenda att ändra Fords image?
Nu hör det till saken att några år tidigare gick det rykten om att Henry sades ha en älskarinna som hette Evangeline Cote. Evangeline jobbade från början hos ett design konsultföretag som jobbade med T-Forden, men skulle så småningom bli Henrys personliga sekreterare och bland annat ansvarig för utvecklingen av Greenfield Village och Henry Ford Museum. Det ena ledde till det andra och när Evangeline blev gravid med Henry(?) så bildades Cote Motor Company, det bolag som vann racet "utan hjälp av Ford". Nu kördes bilen av Fred Frame som bara "råkat" vinna Indy 500 1932. Så...sammanträffande...
Ta en paus och fundera på detta en stund.
Henrys kompis (han som utvecklade V8an) Ray´s fru hette Evangeline Cote, lustigt nog, och ett tjugotal år senare skulle det finnas en John Cote Dahlinger i Novi-stallet.
Fundera en stund till. Det finns en hel del dynamik i den historien.
Det var en hel del namn, men det skulle bli fler namnkunniga i historien om Novi. 1935 fick Henrys officielle son Edsel besök av två herrar. Den ena var bilbyggare Preston Tucker, som senare skulle få sitt eget märke på huven under en väldigt kort tid. Den andre var Harry Miller, som byggde racerbilar men framför allt satte ihop den klassiska extremt högkomprimerade motorn som sedan skulle kallas för "Offy"-motorn.
De hade i alla fall ett förlag till Edsel. De ville ställa upp med 10 st specialbyggda framhjulsdrivna Ford-racers och ville att fabriken skulle stötta det. Edsel tyckte det var spännande och gav sitt OK utan att fråga pappa. Det var en flopp. Bara 4 bilar blev färdigbyggda och ingen gjorde bra ifrån sig.
Pappa Henry var inte nöjd och satte stopp för racingaktiviteter som han inte personligen godkänt. De 4 "Edsel"-bilarna magasinerades.
Tillbaka till Lew Welch som var en del av att utveckla sidåttan. 1935 hände nåt mer konstigt. Lew slutade på Ford, startade eget som leverantör av delar till Ford, och ställde dessutom upp i Indy 500. Hur han kunde ha råd med det förstod ingen men han gjorde det med en bil som var misstänkt lik en av "Edsel"-bilarna. Låg Henry bakom detta....?
Under några år som följer kommer Lew att ställa upp i Indy 500 med "Edsel"-bilar direkt från magasinet. En dag fick han ett mekaniskt problem och sökte sig till Bud WInfield som fixade allt. Bud och Lew skulle bli vänner och prata mycket bil.
En dag skulle de göra slag av sin dröm. De skulle bygga en helt ny motor. Man var inte säker på vad det skulle bli, men det kan ha varit Henry som gav input. En V8a med 4 ventiler per cylinder, dubbla överliggande kamaxlar och överladdning. Det skulle bli en värsting. En riktig värsting.
De vände sig till Offenhauser och deras bäste motorkonstruktör Leo Goossen.
Leo gav sitt allt och snart var motorn klar. Detta var den första och skulle bli den motorn som blev skälet till att Novi-bilarna sades sjunga.
Man tog ett gammalt "Edsel"-chassi som ju ursprungligen var byggt för en 170-hästars motor, och skohornade ner den nya motorn på runt 500 hästar. Deras förare upptäckte snart att bilen var livsfarlig. Man var tvungen att tillverka en träkil under gaspedalen för att man inte skulle ge full gas och få hjulspinn i full fart!
Men en sak skulle gå till historien. Ljudet. Aldrig förut hade man hört ett sådant motorljud.
Efter att all racingaktivitet legat nere under kriget, blev det officiellt att man skulle tävla på Indy igen 1946.
Lew och Bud tog genast kontakt med Kurtis Cars och bad dem tillverka ett chassie som kunde klara Bud´s monstermotor. Leo Goossen fick jobbet att tillverka en ny framhjulsdrivning till bilen och snart var det dags att se om man kunde kvala in den första bilen som hette just "Novi".
Det sägs att när bilen rullade ut på banan gick det ett sus genom publiken. Vilket motorljud! När bilen gick för fullt var det som om motorn sjöng, och i samband med att den tog banrekordet 1946 fick den helt nya Novin sitt smeknamn: - "Den sjungande Novin".
Här börjar egentligen historien om Novi på riktigt. Det skulle bli en racingikon som aldrig vann ett race, lite som BRM V16. I början av 60-talet blev STP huvudsponsor och det kan du läsa om här.
Evangeline levde tillsammans med Ray och sin son John till sin död 1979. De bodde några kilometer från Henrys Fair Lane Estate. John jobbade aldrig för Ford, men fanns kort i Novi-teamet som sagt. Han gick bort 1984 i cancer utan att ha blivit erkänd som Henrys son.
Ett minne som finns kvar av denna "hemliga" racersatsning är vattentornet i den lilla staden Novi.
Och ligger vinden på från Indianapolis kan du nästan höra en Novi sjunga....
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar