lördag 24 april 2010

Curry shake: Laxmi i Gumnaam 1965 är bäst!



Varning för extremt koolt!
1965 hade Bollywood ännu inte klämt fram någon bra skräckis, men nu var det dags för ett försök i och med filmen "Gumnaam" som var en ripoff på Christies "10 små negerpojkar"(som den hette i Sverige 1945). Ted Lyons & His Cubs hette bandet som man slängde in i öppningsscenen och drog på dem Robin-masker vilket gjorde dem outsägligt koola. Och om du inte innan har blivit introducerad för damen som dansar så heter hon Laxmi Chhaya. Laxmi blev aldrig en stor stjärna men kan med fördel sättas upp på listan över charmiga tjejer med ös från 60-talet. Grymt go tös med GO!

Kolla in hur Laxmi tokshakar till Jaan Pehechaan Ho (=låt oss lära känna varandra) och glöm inte att kolla in bandet med leadsingern (nej det är inte han som sjunger) i vit kostym som mot slutet när låten går upp i tempo ligger på golvet.

lördag 17 april 2010

Ny blogg: K-Spis! Åldrad mat??


Precis vad världen behöver - en blogg till....
Well, se det som ett experiment. Att med fokus på MAT relatera till tider som gått och andra Retro-mässiga saker. Vad är bäst mat att laga på en bilpromenad? Vad lyssnar man på när man lagar oxroulader? Justerar förgasaren? Kör vinylspelaren?

Vi får se var det slutar.

Hungrig?

http://k-spis.blogspot.com/

fredag 16 april 2010

Bilpromenad: Route 66, California bound

Sista repan ut till vattnet. I Kalifornien är Modersvägen modern och tagen för given. L.A. är långt att köra genom i en förort som aldrig tar slut. Väl ute vid vattnet är resan på "vår" väg slut. Santa Monica Pier är glassig men hotad av oväder.
Vi lämnade Chicago med minus 17C kallt, hade plus 17 i Arizona och nu känns det som höst. Med saknad lämnar vi Vägen och L.A.
Så är det avklarat! En bilpromenad utan like.
Go west, young man.







tisdag 13 april 2010

Kalendermat för sydsvenska bilpromenader med K-Retro


Här är en blick in i min bilträffskalender. Jag har satt in alla datum men kommer inte att gå på alla. Det är bra med valmöjligheter. Mest relevant för en Skåning gissar jag.
Vad har jag missat??
Dessutom kan man väl lite elakt dra slutsatsen att hemsidor är inte dessa arrangörers starka sida, med vissa undantag så klart. Vissa sidor är inte uppdaterade på länge, vissa kan jag inte hitta alls. I några fall har jag länkat tillbaka in i K-Retro-världen. Håll till godo i alla fall och kom gärna med synpunkter.
Varför inte en schysst Scopitone med Niel Sedaka och hans kalenderflickor medan du läser?

24 april Veteranbils och prylmarknad i Degeberga
1 Maj Veteranbils och prylmarknad i Höör
1-2 Maj Test and Tune på Strippen, Malmö
4 Maj Tisdagsträffarna i Löddeköpinge börjar!
5 Maj Onsdagsträffarna börjar på Strippen, Malmö
8 maj - 29 augusti 2010 Shake this Town, Tidaholms Museum
8 Maj Cruising i Ystad (kvällen)
9 Maj Vårträff i Tryde, Tomelilla
13 Maj Riksettanrallyt, Markaryd
15 Maj Hot Rod Drags, Strippen, Malmö
16 Maj Sofiero Classic
29 Maj Start of Summer i Hässleholm
28-30 Maj Race på Strippen, Malmö
5 Juni Veteranbilsmarknad Markaryd
12 Juni Veteranbilsmarknad Halmstad
19 Juni Palmträffen i Trelleborg
25-27 Juni Roadrunners Paradise Race 61 i Berlin
1 Juli Buckaroos spelar på St.Gertrud, Malmö
2-4 Juli Sportvagnsträff på Knutstorp
3-4 Juli Tändkulans dag i Degeberga
8-10 Juli Power Big Meet i Västerås
11 Juli USA-bilsträff i Tryde, Tomelilla
16-17 Juli Wings and Wheels i Varberg
16-18 Juli Race på Strippen, Malmö
30-31 Juli Old Style Weekend, Backamo, Uddevalla
31 Juli USA-bilsträff i Simrishamn
31-7 Aug Classic Car Week i Rättvik
6-7 Augusti High Five Points, Strippen, Malmö
7-8 Augusti Copenhagen Classic GP
13-14 Augusti Power Street Finals, Strippen, Malmö
21 Augusti Blacksmith Nats, Kjula Dragway
28 Augusti End of Summer i Emmaboda
4 September Twin Lake Run i Höör
10-12 September Winternationals Strippen, Malmö

Vi ses i verkligheten!

torsdag 1 april 2010

Herbie: "Sad little bucket of bolts" blev en hit.


Så vitt jag förstår så finns det två bilar i filmhistorien som har fått vara med som namn i eftertexterna. Dels Eleanor, Mustangen i "Gone in 60 seconds" från -74. Men flera år tidigare blev en Folkabubbla förmänskligad och presenterad i eftetexterna. Du har sett "honom" - Herbie!

Herbie "kom ut" 1969 men historien började givetvis innan.

Herbie är unik på ett sätt till. Han var den sista icke-animerade Disney-karaktären som Walt själv hade varit del av att skapa. Det sägs att Dean Jones, som redan hade gjort en del Disney-film som skådis, föreslog en historia om den första sportvagnen som kom till USA. Walt hade nyligen läst en bok av Gordon Buford som heter "Car, Boy, Girl" som han tyckte om och beslutade snart nog att göra film på den.
1964 hade Disney en jättehit med "Mary Poppins" som Julie Andrews spelade i och som fick totalt 5 Oscar. 1967 skulle "Djungelboken" ha premiär, ett år efter att Walt gick bort. Man hade pengar i bolaget och en rad trovärdiga hits på gång så man beslöt sig för att göra en film om en levande bil.

Regissören, Robert Stevenson, kom från "Poppins" precis som producenten, Bill Walsh. Båda var gamla lojala Disney-medarbetare och det var så Walt ville ha det.
Man plockade snabbt ut Dean Jones till huvudrollen men vilken bil som skulle spela den verkliga huvudrollen var inte klart. För att bestämma sig valde man att ha en audition. Man samlade Volvos, Toyotas, en Holden VR, en MG och en vit VW.
Hela produktionsgänget fick bekanta sig med bilarna. Man körde dem sportigt och tittade på designen. En sak blev tydlig. Alla bilarna var uppskattade men man såg att de som testat bubblan klappade den och tyckte den var fin. Den såg snäll ut.
Som en liten vän...

Valet var gjort. Man kontaktade VW of America som var iskalla till förslaget, så man fick ta bort alla loggor från bilen, precis som Ford med Mustangen i "Bullitt".
Enda loggan man kan se i filmen är på tändningsnyckeln. Fälgarna breddades och fick neutrala Baby-moon-kapslar och GoodYear-däck. Man valde en 63a med tygtak i originalfärgen Pearl White L87.

Regnumret bestämde Robert Stevenson. Hans första Disney-produktion var i augusti 1957, så regnumret blev OFP857 (Our First Production).
Den första Herbie´n fick motor och bromsar från en Porsche 356. Sedan gick man över till bussmotorer. Man byggde en som hade 1835cc motor med Holleyförgasare som faktiskt kunde göra wheelies.

Totalt byggdes runt 50 bilar för de fyra första filmerna.
Bill Walsh, som var baseballfantast, tog numret (53) från en av sina favoritspelare och gav bilen patriotiska röd-vit-blåa stripes. I Mexico fick Herbie smeknamnet "Ocho" (=8=5+3) som också låter som Vocho (skalbagge).

Herbie fick gott sällskap i filmen. I startfältet finns vagnsr som 1965 Bizzarrini GT5300 Strada, 1965 Chevrolet Corvette SCCA Production Roadster, Shelby Cobra och en 1956 Ferrari 250GT Berlinetta märks.



Corvetten gick över en klippbrant under inspelningen. Föraren klarade sig men fick bjuda alla stuntmen på drinkar den kvällen. Sen hissade man upp den och filmade scenen klart dagen därpå.

För att kunna filma allt byggde man om en racerbil till kamerabil. Den fick namnet "Old Yeller IV".

Antagonisten Thorndike kör en gul 1963 Apollo 3500 GT, bara den värd ett blogginlägg. Bilen var baserad på Buick-teknologi med en italienskbyggd kaross och är idag en riktig guldklimp. Tänk på det när du ser den ligga i ett dike i filmen.



Filmen var den som drog in mest pengar 1969.
Den har ett "E.T. moment" där Herbie blir avundsjuk på den nya bilen, en Lambo 400, kraschar den och ger sig iväg för att ta livet av sig på Golden Gate.


När man gjort filmen klar visade man den för en publik som fick ett antal namnförslag på filmen att välja bland, som Car, Boy, Girl, The Magic Volksy, The Runaway Wagen, Beetlebomb, Wonderbeetle, Bugboom och Thunderbug. De flesta valde "The Love Bug" som blev titeln.

Framgången gjorde att hela tre uppföljare gjordes, inte inräknandes Lindsey Lohans version 2005. Under 70-talet gick försäljningen ner för VW och man var helt plötsligt mer positiv till uppföljarna.

Herbie fick sitt emblem tillbaka.